☆ Indendørssko ☆

 

HVORFOR ER EN RIGTIG INDENDØRS-SKO VIGTIG?
Vi oplever desværre af og til at én vrikker-om på anklen ved vores indendørs-aktiviteter. Når det sker, er det næsten altid i en løbesko (eller ”livsstil” sko), så vi tager lige en tur mere rundt i manegen på én af vores kæpheste om, hvorfor det er vigtigt at vælge en rigtig indendørs-sko.

Løb er en fremadrettet bevægelse, hvor vi lander på hælen og ruller henover til forfoden, og en løbesko er lavet til bedst muligt hjælpe os ved dette bevægelsesmønster og dets mange gentagelser. Det udmønter sig i primært 3 ting som er karakteristiske for løbesko; Stødabsorbering, vægt og ”vejgreb”.


STØDABSOBERING
Når du løber lander du med en belastning med intervaller på 2-4 gange din kropsvægt, og stødabsorbering er vigtigt for at undgå skader. Løbesko har derfor en høj sål for at aflaste din krop, og højest på hælen, hvor belastningen er størst.

VÆGT
Når vi skal gentage samme bevægelse mange gange er lav vægt implicit en fordel. Den fremadrettet bevægelse kræver kun begrænset støtte til foden sidevejs, og derfor er overdelen af de fleste løbesko i meget let og tyndt materiale.

"VEJGREB"
Sålen er lavet til at give det bedste greb i den fremadrettede bevægelse i løb, samt på det underlag der løbes på, som f.eks. asfalt, fliser eller grusstier, hvilket kan ses på mønstret i sålen.



INDENDØRS

Når vi rykker indendørs, og dyrker de sportsgrene vi har i klubben, f.eks. Badminton, Basketball, Dodgeball, Floorball, Volleyball eller Spikeball er vores bevægelsesmønstre ikke længere en primært fremadrettet bevægelse. Indendørs har vi masser af retningsskift i alle bevægelsers retninger. Et retningsskift betyder belastning leddene i foden og anklen, og da vi ofte kan komme ud i yderstillinger, og blive tvungent til hurtige retningsskift og accelerationer stiller det anderledes krav til skoen.


STØDABSOBERING
Det er stadigvæk vigtigt at absorbere de stød vi får igennem kroppen, men vi har mindre behov end udendørs, da halgulve er specialdesignet til sport og bygget til ikke at belaste kroppen unødigt, vil gulvet absorbere en del af stødet vi udsættes for. Den høje sål vi finder i løbesko øger risikoen for at ”vælte” på foden ved f.eks. en hurtig sidevejs opbremsning, og gør det unødigt svært for vores krop at korrigere for dette. Sålen på indendørs sko er meget lavere, hvilket hjælper os med at kontrollere foden i yderpositioner, og reducere risikoen for at vælte/trille sidelæns i skoen. Groft sagt gør et lavere tyngdepunkt os mere stabile.

VÆGT
Det ændrede bevægelsesmønster gør stabilitet vigtigere end vægt. En indendørs sko er typisk tungere, fordi materialerne i overdelen af skoen er meget kraftigere, ofte med forstærkning på tværs. Det hjælper til at holde foden fast i skoen ved de mange retningsskift, og hjælper din krop med at stabilisere foden.

"VEJGREB"
Både på løbesko og indendørs sko er sålen lavet for at tilpasse skoen til underlaget, men der er meget forskel på hvordan det bedste ”vejgreb” opnåes. Den specielle sål på indendørs sko sikre vi står fast på det underlag vi løber på i hallen, og reducere igen risikoen for at tilte sidelæns i skoen. Sålen er også rustet til den kraftigere slitage og belastning ved de mange retningsskift. For at opsummere kan de fordele en løbesko giver ved løb, være de samme ting, som markant øger din risiko for skader indendørs. Der er store forskelle på både bevægelser og underlag fra sport til sport, hvilket stiller individuelle krav til dine sko. At vælge sko som passer til din sport, er en medvirkende faktor ved forebyggelsen af skader, og den korrekte sko forbedre også din præstation ;)


GODE RÅD TIL AT KØBE DEN RIGTIGE SKO

  • Køb dine sko sent om eftermiddagen, da dine fødder er størst på dette tidspunkt.
  • Tag din "gamle" sko med - Hvordan den er slidt kan hjælpe med at finde den perfekte afløser. 
  • Undersøg dine fødders form/karakteristikker, og drøft det med en kompetent sælger, så i kan finde den bedste sko til dig i fællesskab.
  • Prøv skoene med de strømper du vil benytte til at dyrke din sport.
  • Prøv begge sko, bind snørebånd helt. Ofte er den ene fod større end den anden; Vælg den sko som sidder bedst på den største fod.
  • Dine sko skal have god støtte i bredden. Skoens bredde skal være præcis som fodens bredde, altså skal skoen sidde godt til på din fod. Tøv ikke med at købe en tætsiddende sko, de vil udvide sig i bredden og tilpasse sig din fod.
  • Mellemrummet mellem din storetå og skoens snude skal kun være et par millimeter. 3 millimeter er tilstrækkeligt.
  • Sikre dig at skoen støtter godt op om og sidder godt fast på din hæl når du går. Derved undgår du irritation af huden og vabler.
  • Gå rundt og lav gerne de samme bevægelser som ved din sport. På den måde mærker du bedst, hvordan skoene vil støtte din fod ved de specifikke bevægelser.

HVOR SKAL DU KØBE

Har du brug for hjælp til at finde den helt rigtige sko, anbefaler vi du besøger:

Klubben har et langt samarbejde med begge, og vi kan stå inde for den rådgivning og hjælp du får.

De kender klubben, vores aktiviteter, og som medlem af SportsKollektivet får du rabat begge steder.