☆ Dodgeball & Høvdingebold ☆

På denne side finder du alt, hvad du skal vide om ★ Dodgeball ★ i SportsKollektivet.
 

PRAKTISK INFO:
 

Sæson: Vinter - September til maj
Tidspunkt Ad hoc - Ingen faste spilledage
Lokation: Variere - Se aktuel lokation på begivenhed. 
Video: Klik for kort, rutevejledning og video.
Udstyr: Medbring selv indendørssko (lys sål)
Resten lånes af klubben.
Tilmelding: Senest 24 timer før start via Facebook event
Corona:  Se retningslinjer her - Åbner i nyt vindue. 


Du er meget velkommen til at prøve at deltage i SportsKollektivets aktiviteter. Fanger det din interesse, og ønsker du at blive medlem, melder du dig ind via shoppen her



TEAM DODGEBALL & HØVDINGEBOLD
Alle SportsKollektivets aktiviteter er organiseret af et team af medlemmer der selv dyrke aktiviteten, og som kan drive udviklingen af den i den retning deltagerne ønsker. Enhvert medlem med interesse og lyst til at gøre en forskel kan blive en del af et team. 

Oftest er der et medlem af teamet til at byde dig velkommen til aktiviteten, som ny deltager hjælper dig godt i gang, og gerne svare på spørgsmål. Har du lyst til at byde ind, forslag til udviklingen af aktiviteten, eller andet omkrng den, så tag fat i teamet.

Vi spiller Dodgeball & Høvdingebold ad hoc i klubben, uden faste spilledage, og derfor heller ikke et team for aktiviteten. Kontakt bestyrelsen, hvis du mener vi skal etablere et team for aktiviteten.  
 

Dig?

Dig?

Dig?

Dig?

Har du spørgsmål eller gode ideer, så del dem med Team Dodgeball - Sammen løfter vi fællesskabet!
 



REGLER
Vores oplevelse er, at der er mere spil, og mindre snak, når det på forhånd er defineret, hvilke regler vi spiller efter. Nedenfor reglerne vi spiller efter i klubben, og gældende for alt spil af Dodgeball og Høvdingebold i klubben. 

DODGEBALL
10 simpler regler til at starte med at spille Dodgeball.

Oversættelse og uddybelse følger, men nu er vi i gang :) 

Banen


Rules

  1. The typical Dodgeball court is about the size of a small Volleyball court, with a centerline and 2 sidelines.
     
  2. Dodgeball is primarily self-refereed, and played with the honour rules. During league play, there are 4 referees, in which 2 are stationed at the end of the centerline, that help facilitate the game. Referees start the game, confirm hits and catches, and count ball possession time.
     
  3. There are 6 balls, split into 2 even groups near the ends of the centerline. During the opening rush (when the game starts), you may only grab the balls to your right.
     
  4. You are out if: 1) you step on or over a sideline or centerline; 2) a thrown live ball hits your body; and 3) you throw a live ball and it is caught by an opponent.
     
  5. A thrown live ball can only hit out 1 player.  Thrown balls that hit the ground, the wall, other balls, or other objects before hitting the opponent are considered dead balls, and are ineligible to hit players out.
     
  6. You may block a thrown ball with a held ball. However, if you drop the blocking ball during the act of blocking, or if you fail to make a clean block (as in the thrown ball still ends up hitting or grazing your body afterwards), you are out. 
     
  7. If you are out, line up on the side in the order you got out (think of it as being in an “resurrection” line). If your teammate catches a ball, the player at the start of your team’s “resurrection” line comes back into play after touching the wall (the teammate must be in the line at the time of the catch to be eligible to be brought back in).
     
  8. You can only hold a ball for 10 seconds, afterwards, it will be considered dead. Dead balls need to be rolled over immediately to the other team.
     
  9. If the game comes down to 1 player per side, they have 10 seconds to hit each other out; if not, "Showdown" comes into effect. The game is paused, each player gets two balls, two balls are lined up at the ends of the centerline, and the centerline is dissolved. The first player to get the other player out wins.
     
  10. Have fun, shake hands, make friends and be spirited!

HØVDINGEBOLD
En bold, to hold, hvis høvdingen overlever, vinder holdet!

Spillets ånd
Spillets ånd Høvdingebold er et sjovt og hurtigt boldspil, der fremmer bevægelse, koordination, smidighed, boldkontrol, kaste- og gribeegenskaber, kondition og ikke mindst giver stemning og glæde. Høvdingebold er med andre ord et spil der afvikles i en god ånd.

Banen
Banen har samme størrelse som en volleyball-bane (9 x 18 m). som er opdelt i to banehalvdele. Hver banehalvdel deles yderligere op i to felter - et til spillerne og et til høvdingen. 

Størrelsen af banen kan variere efter forhold i f.eks. hal eller gymnastiksal. 

Bag hver spiller-felt er et høvdinge-felt, som kun høvdingen må befinde sig i. Høvdingen befinder sig på modsatte end det øvrige af sit hold. 

Spillerne må betræde høvdinge- og midterlinjer, men må ikke overtræde linjerne. Høvdinge-felter markeres med kegler. 

Hold
Hvert hold består af 6 spillere; 1 Høvding og 5 markspillere., og evt. udskiftningspillere. 
Der kan ikke skiftes ud i løbet af en kamp, men spillere og høvding kan frit skifte mellem sæt og kampe. 

Point
Der spilles bedst af tre sæt. Ét sæt er afgjort, når alle spillerne på det ene hold er døde. 

Spilstart
Boldene gives op på midten af banen ved, at dommeren kaster bolden op i luften. Bolden er fri, idet boldens kurve er nedadgående,. Bolden må ikke grribes, men skal vippes til en medspiller. Det første angreb kan beg6ynde, når bolden efter vippet er afleveret og berørt af mindst to spillere fra samme hold.

Spillernes bevægelse på banen
Alle spillere må bevæge sig frit indenfor banens linjer - både med og uden bold. Der er ingen begrænsninger for skridt, driblinger eller afleveringer. 

Alle spillere må gribe og kaste med hele kroppen, fra knæet af og op. Dvs. rammer en spiller bolden med foden eller underbenet, så er spilleren automatisk død. 

Spillerne må ikke overtræde banens linjer - hverken i forbindelse med skud eller undvigemanøvre - og hverken før, under eller efter manøvren. Flyvende Hollænder - se spil-variationer nedenfor. 

Hvis en spiller overtræder linjerne i forbindelse med et kast, så der opnåes en uretsmæssig fordel, overgår boldbesiddelsen til modstander holdet. Gentager spilleren overtrædelsen, kan spilleren udvises i resten af kampen. 

Bolde på gulvet må kun samles op af spiller-/høvdinge-feltets retsmæssige spillere. Dvs. en spiller må ikke samle en bold op fra et spiller-/høvdinge-felt, der ikke er spillerens eget.

En bold som ikke har rørt gulvet, må gerne gribes over en linje. 

Der er ingen begrænsninger for undvigelser af skud, udover at spilleren skal blive i eget spillefelt. 

Skud
Når en spiller er ramt af et skud, er spilleren død.

Rammer bolden væggen, loftet, gulvet eller andet annulleres "drabsskudet", og den ramte spiller er ikke død, og kan ikke gribe sig til drab af kasteren. 

Rammer bolden først en spiller, og dernæst en anden spiller, uden at være i berøring med andet, er begge spillere døde. 

Gribes en bold, efter at have ramt en eller flere spillere, men uden at være i berøring med andet, dør kasteren. 

I tilfælde af dommeren vurdere, at et skud mod ansigtet er bevidst fra kasteren, kan udvise kasteren resten af kampen. 

En griber dræber kasteren og laver en befrier. Dvs. at den første døde på griberens hold må genindtræde som levende spiller (Først ud, først ind). Bolden må ikke have ramt gulvet, loftet eller andet mellem kastet og grebet. 

Høvdingereglen
Når alle markspillere er døde, skal høvdingen skifte til spillerfeltet. Hvis høvdingen griber et kast fra modstanderne, dør kasteren, men høvdingen kan ikke lave befrier. Kampen er slut, når høvdingen er ramt. 

Spil-variationer
Hvis spil-variationerne bruges, skal de aftales før spillet starter. 

  1. Der kan spilles med mere end en bold.
     
  2. Døde markspillere kan forsætte spillet fra eget høvdinge-felt. Hvis en høvding i markspiller-feltet griber en bold kastet fra modstanderholdets høvdingefelt, er modstanderen/høvdingen ikke (gen-)"død". Til gengæld kan høvdingen i markspiller-feltet udpege en modstander i markspiller-feltet, som dør. 
     
  3. Flyvende Hollænder - En spiller har muligheden for at krydse centerlinjen ved at hoppe ind over den og kaste bolden mod en modstander, inden han eller hun lander i modstanderens markfelt. Hvis kasteren skyder en modstander, er denne ramt og den angribende spiller kan fortsætte i sit sædvanlige markfelt. Hvis spilleren ikke rammer en modstander, eller hvis denne griber bolden, er den angribende spiller død.